فروش گیشه عربستان سعودی از بازارهای غربی پیشی گرفت

عربستان سعودی سهمی ۱۳ درصدی در فروش گیشه جهانی فیلم «پسران بد: سواری یا مرگ» داشت و پس از آمریکا، دومین بازار بزرگ فروش این فیلم بود

عربستان سعودی برخلاف برخی کشورهای منطقه که فیلم «باربی» را ممنوع کردند، این فیلم را در سینماها نمایش داد-REUTERS/Ahmed Yosri

از لغو ممنوعیت سینما در عربستان سعودی شش سال بیشتر نمی‌گذرد، اما این کشور به بزرگ‌ترین بازار سینما در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شده است، و سالن‌های سینما لبریز از افرادی است که برای تماشای فیلم‌های پرفروش هالیوودی و همین‌طور فیلم‌های داخلی آمده‌اند.

به گزارش ورایتی، اقدام اخیر دولت عربستان سعودی به کاهش قیمت بلیت سینما، به افت ۱۳ درصدی درآمد گیشه در سال ۲۰۲۴ منجر شده است، اما بازارهای غربی مانند آمریکا و بریتانیا و آلمان در سال جاری کاهش بیشتری داشته‌اند و درآمد گیشه به‌ترتیب ۱۵، ۱۶، و ۱۷ درصد پایین آمده است.

حتی کاهش ۵ درصدی تعداد تماشاگران سعودی در مقایسه با کشورهای بزرگ غربی «به‌مراتب کمتر» بوده و به گفته ننا لونکار، تحلیلگر کام‌اسکور، عامل مهمی که تماشاگران سعودی را به سینما می‌کشاند «موفقیت محتوای تولیدی داخلی است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود سرمایه‌گذاری عربستان سعودی روی تولید محتوای داخلی در دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. در سال جاری، سینمای عربستان سعودی ۱۹ عنوان فیلم داخلی داشته است که تاکنون سهمی ۸ درصدی از کل درآمد گیشه داشته‌اند. در سال گذشته نیز ۸ درصد کل درآمد گیشه از محل فروش ۱۳ عنوان فیلم داخلی بود. در حالی که در سال ۲۰۲۲ سهم سینمای داخلی از فروش گیشه فقط ۱ درصد بود.

یکی از نمونه‌های موفق فیلم «مندوب» است. این فیلم پس از نخستین اکران جهانی در جشنواره فیلم تورنتو و سپس در جشنواره فیلم سرخ، در آخر نخستین هفته نمایش از فیلم‌های آمریکایی مطرحی مانند «وانکا» پیشی گرفت و استقبال از آن ادامه داشت و به مجموع فروش گیشه بیش از ۷ میلیون دلار رسید.

در حالی که سایر بازارها همچنان به فیلم‌های پرفروش عامه‌پسند متکی‌اند تا فروش گیشه را حفظ کنند، مخاطبان سعودی به فیلم‌های آمریکایی وابستگی چندانی ندارند.

در کنار فیلم‌های داخلی، برخی فیلم‌های آمریکایی مانند «پسران بد: سواری یا مرگ» با بازی ویل اسمیت فروش فوق‌العاده‌ای داشت و توانست «تاپ گان: ماوریک» را از صدر جدول گیشه عربستان سعودی در شش سال گذشته کنار بزند. این فیلم از زمان اکران در ۲۵ ژوییه در عربستان سعودی، ۱.۷ میلیون تماشاگر داشته است، در حالی که «تاپ گان: ماوریک» ۱.۲ میلیون تماشاگر در سال ۲۰۲۲ داشت. عربستان سعودی سهمی ۱۳ درصدی در فروش گیشه جهانی فیلم «پسران بد: سواری یا مرگ» داشت و پس از آمریکا، دومین بازار بزرگ فروش این فیلم بود.

فیلم‌های اکشن در این منطقه امتحان خود را پس داده‌اند، زیرا ژانری است که نه تنها با فرهنگ‌های گوناگون ارتباط برقرار می‌کند، بلکه به این دلیل که در خاورمیانه سینما رفتن فعالیتی خانوادگی محسوب می‌شود، خانواده‌ها از آن استقبال می‌کنند.  

عربستان بازاری رو به رونق است و دوره پنج ساله پایدار صنعت سینما در این کشور نویدبخش تصمیم‌های بزرگ در مورد نمایش فیلم‌ها در منطقه است.

بیشتر از فیلم